Jak na čb film

Vždy, když vidím, jak si někdo dává vyvolávat klasický čb film v laboratoři, pokádám si v duchu otázku, proč to dělá. Vyvolání filmu v laboratoři totiž vyžaduje standardizované postupy, zatímco každý jednotlivý film a zpracovatelské lázně mají svá specifika projevující se ve výsledku. Jsem tedy toho názoru, že když už si dávám tu práci, že fotím na klasický čb film, tj. rozmýšlím si každé cvaknutí, investuji do dnes relativně drahých filmů, dávám si tu práci, s nasazováním příslušných filtrů na objektiv, atd., pak už vyvolání filmu v domácích podmínkách je to nejmenší. Samozřejmě, že nehovoříme o tzv. monochromatických filmech, které se ve výsledku tváří jako černobílé, ale musí se zpracovávat barevným procesem C-41, ale mluvíme o klasickém stříbru ve fotografické emulzi na filmové podložce.

POTŘEBY K VYVOLÁVÁNÍ ČB FILMŮ

14. února 2015

  Takže co vše potřebujeme k vyvolání klasického čb filmu v domácích podmínkách? Není toho mnoho a celý proces není nijak mimořádně složitý a náročný na vybavení. Předně potřebujeme vývojnici (neboli tank, jak se také říká). Ta je v tomto případě základem všeho, podobně jako při zpracování fotografií je jím zvětšovací přístroj. Vývojnice nám stačí obyčejná, kterou v dřívějších dobách vyráběl náš Plastimat (viz obrázek), ale každopádně musí být překlápěcí. Takovýchto vývojnic naleznete dostatek ve fotobazarech, např. v Praze doporučuji Foto Pazdera ve  Vodičkově ulici. Vývojnice je světlotěsná nádoba se spirálami uvnitř, do kterých se zasouvá film, který potřebujeme vyvolat. Dále potřebujeme přesný, nejlépe laboratorní, teploměr. V tomto případě doporučuji nešetřit a raději koupit nový a dostatečně čitelný po polovinách °C. Prodává se například ve Foto Škoda v Praze (obchod se nachází rovněž ve Vodičkově ulici). V případě kvalitního výrobku se jedná o investici řádově ve stokorunách, ale v budoucnu tento krok oceníme. K manipulaci s fotografickými chemikáliemi budeme potřebovat trychtýř, nejlépe plastový, dostatečně velký, aby manipulace s chemikáliemi byla rychlá. Dále potřebujeme hodinky, na kterých budeme schopni rychle odečítat čas potřebný k realizaci všech procesů souvisejících s vyvoláváním filmů a samozřejmě nádoby na lázně.

To je asi vše a příště si řekneme jakou budeme potřebovat fotografickou chemii.

FOTOGRAFICKÁ CHEMIE

22. února 2015

K vyvolání černobílého filmu budeme potřebovat negativní vývojku, přerušovací lázeň a ustalovač. Pracovat s nimi budeme přesně v uvedeném pořadí. Dále ještě na samém konci procesu využijeme fotografické smáčedlo. Fotografickou chemii doporučuji kupovat ve formě kapalných koncentrátů. Lépe se s nimi pracuje a snadno se z nich připravují pracovní roztoky.

Mně se velmi osvědčila negativní vývojka Tetenal Ultrafin Liquid. Výrobky této německé firmy se obecně vyznačují vysokou kvalitou a dále, což velmi oceníme, mimořádnou trvanlivostí koncentrátu po otevření lahve. Konkrétně u této vývojky mám vyzkoušeno, že obsah lahve po zastříknutí konzervačním plynem Tetenal Protectan Spray vydrží v ledničce bez ztráty kvality 1 rok. Vývojka se prodává v balení 0,25 l nebo 1 l. Menší balení se finančně nevyplatí. V případě vývojnice Plastimat stačí na vyvolání 1 svitkového filmu nebo 2 kinofilmů 500 ml pracovního roztoku. Vývojka se ředí v poměru 1:20, tj. 24 ml  koncentrátu se doplní vodou na 500 ml celkového objemu pracovního roztoku. Její výtěžnost je tedy velmi vysoká.  K přípravě roztoků na vyvolání filmů (a to nejen vývojky)  zásadně doporučuji používání destilované vody.  Pracovní roztok vývojky má jen velmi malou trvanlivost, proto ho připravujeme těsně před začátkem práce.

Jako přerušovací lázeň nám bohatě postačí kuchyňský ocet ředěný vodou v poměru 1:4, tj. 100 ml octa doplníme 400 ml vody na celkový objem 500 ml pracovního roztoku.

K ustálení filmů používám výhradně tzv. rychloustalovač. Vyzkoušený mám výrobek naší Fomy - Fomafix univerzální rychloustalovač. Prodává se jako koncentrát v balení 0,5 l. Ředí se v poměru 1:5, tj. na 1 díl Fomafixu se použije 5 dílů vody. Ideální je připravit si pracovní roztok o celkovém objemu 600 ml, tj. 100 ml koncentrátu naředit 500 ml vody. Používání rychloustalovače má oproti klasickému kyselému ustalovači výhody, které vyváží jeho prakticky jedinou nevýhodu, kterou je menší trvanlivost. Jak už z názvu vyplývá, ustalování je velice rychlé (v případě filmu trvá 3 minuty) a díky chemickému složení se zbytky ustalovače lépe z fotografické emulze odstraňují při závěrečném praní vyvolaného filmu. 

Ještě budeme potřebovat fotografické smáčedlo. Smyslem jeho použití je jednak rychlejší sušení vypraného filmu, ale především zabránění vzniku skvrn na filmu od kapiček vody po jejich zaschnutí. Opět doporučuji výrobek naší Fomy - Foma Fotonal fotografické smáčedlo, které se prodává jako koncentrovaný roztok v balení po 0,25 l. Protože ho stačí k závěrečnému "vykoupání" filmu jen několik kapek do 500 ml vody, vydrží nám velmi dlouho.

V úvodu jsem zmiňoval ochranný plyn Tetenal Protectan Spray. Jeho koupi a používání doporučuji, i když pro samotný vyvolávací proces není nezbytný. Jedná se o to, že koncentráty roztoků se obecně po prvním otevření originálního balení začínají díky přístupu vzduchu kazit. Tetenal Protectan Spray je těžký plyn, který po stříknutí do lahve vytvoří nad roztokem "peřinu", která právě přístupu vzduchu zabrání a koncentrát tak déle vydrží.

Ještě bych mohl uvést, kde fotografickou chemii koupit. Výrobky Tetenal tradičně prodává firma LightQ foto, samozřejmě, že vše vedou ve Vodičkově ulici ve Foto Škoda, výborně nakoupíte také v Bé Foto (Praha 7, Janovského ul. 5 - nedaleko stanice metra C "Vltavská").

Příště si konečně už řekneme, jak na to.

VYVOLÁVÁME VLASTNÍ ČB FILM

3. března 2015

Co potřebujeme k vyvolání vlastního filmu jsme si řekli minule, tak se do toho můžeme konečně pustit.

První krok, který musíme udělat, je "namotání" vyfotografovaného filmu do cívek vývojnice. Dělá se to ve tmě, dobré zatemnění je podmínkou úspěchu. Ideálním místem je koupelna nebo WC, samozřejmě za předpokladu, že si ohlídáme, aby nám někdo v nejnevhodnějším okamžiku nerozsvítil nebo neotevřel dveře. Pokud máme nějaký starý pokažený film, tak je dobré si nasunutí filmu do cívek vývojnice zkusit nejprve na světle. Není to činnost jednoduchá a vyžaduje cvik, obzvláště proto, že se provádí potmě. Takže jdeme na to. Na nějakou rovnou plochu (např. stolek, který si na chvíli přeneseme do koupelny) si připravíme (ještě za světla) otevřenou prázdnou vývojnici a cívku. Doporučuji nepokoušet se (alespoň z počátku) vyvolávat dva kinofilmy najednou a dva svitkové filmy už vůbec ne, přestože to vývojnice umožňuje. Dál budu hovořit jen o kinofilmu, pokud fotíte např. Flexaretou na svitkový film, je činnost obdobná. Připravíme si kazetu s filmem a nůžky. Ideální stav je, pokud se nám podařilo ponechat část filmu "koukat" z kazety. V tom případě odstřihneme úzký zaváděcí pásek filmu a zaoblíme rohy. Pokud máme celý film zasunutý do kazety, nezbývá nám nic jiného, než potmě nůžkami (násilím ale opatrně) otevřít kazetu (odstranit jedno postranní víčko) a opatrně vyndat cívku s filmem. Následně odstřihneme úzký zaváděcí pásek filmu a zaoblíme rohy. Zaoblení rohů je důležité, aby se nám film snadno zasouval do cívky vývojnice (týka se to i svitkového filmu). Pohybem cívkami "sem tam" a přidržováním filmu se snažíme do cívky zasunout celý film. Jak jsem zmiňoval, toto je hlavní úskalí vyvolávacího procesu a mnohé začátečníky to od něho odradí. My se ale odradit nedáme a trpělivě a opatrně film do cívky celý nasuneme. Pozor, cívka nesmí být mokrá. Pokud ano (stačí i malá kapka vody), film se nám do ní zasunout nepodaří. Cívku s filmem (stále ještě potmě) vložíme do vývojnice, překontrolujeme umístění těsnění a zašroubujeme víko. Nyní můžeme rozsvítit. Nejpracnější část procesu máme za sebou.

Dalším krokem je příprava fotografické chemie. Jak jsem minule zmiňoval, pracujeme zásadně s koncentráty a nikoli práškovou chemií. Nejprve si připravíme vývojku. Vývojka Tetenal Ultrafin Liquid je velmi silný koncentrát vyžadující přesné naředění. Pro přesnou práci proto doporučuji pořídit si dva odměrné válce, jeden o objemu 500 ml a druhý např. 50 ml. Jde o to, že vývojka se ředí v poměru 1 + 20 a na řádně vyvolání filmu je třeba 500 ml pracovního roztoku vývojky (to je i objem vývojnice Plastimat). Neboli 24 ml koncentrátu vývojky doplníme destilovanou vodou na 500 ml pracovního roztoku vývojky.  Pracovní roztok vývojky po použití (vyvolání jednoho filmu) vylijeme a zásadně neskladujeme. Dále si připravíme přerušovací lázeň a to tak, že kuchyňský ocet ředíme destilovanou vodou v poměru 1 + 4, tj. 100 ml octa doplníme vodou na 500 ml pracovního roztoku. Tuto přerušovací lázeň (pracovní roztok) můžeme použít i na více filmů, ale také platí zásada, že po ukončení práce ho vylijeme a neskladujeme. Jiné je to s ustalovačem. Koncentrát rychloustalovače Foma naředíme destilovanou vodou v poměru 1 + 5, např. 100 ml koncentrátu doplníme 500 ml vody na celkový objem 600 ml pracovního roztoku. Tento pracovní roztok po ukončení vyvolávacího procesu uskladníme ve vhodné lahvi se šroubovacím víčkem. Přesnost měření při ředění přerušovací lázně a ustalovače není kritická, při ředění vývojky ano. V předchozím článku jsem zmiňoval Tetenal Protectan Spray, kterým je vhodné zastříknout zbytky koncentrátů a tím dosáhneme jejich výrazně delší trvanlivosti. Mám zkušenost, že pracovní roztok ustalovače vydrží i 4 měsíce (samozřejmě pokud není vyčerpán vyvoláním stanoveného množství filmů). Znovu opakuji, pracovní roztok vývojky a přerušovací lázně neskladujeme.

Pracovní chemii máme připravenou, film je v uzavřené vývojnici, takže můžeme začít s jeho vyvoláním. Předpokládám, že vyvoláváte doma (např. v koupelně), kde je standardní domácí teplota a nebavíme se o studeném sklepě nebo garáži. V bytě bude teplota všech lázní přibližě 21 °C, přičemž u přerušovací lázně a ustalovače není její dodržení kritické. Rozhodující je teplota vývojky. Z toho důvodu jsem už minule doporučoval koupi přesného fotografického teploměru. Pomocí něho změříme teplotu vývojky. Standardní teplota pro vyvolání filmů je 20 °C. Pokud náš roztok tuto teplotu nemá, upravíme vyvolávací dobu podle následující tabulky:

Teplota °C 16 18 20 22 24 26
Faktor 1,45 1,2 1,0 0,85 0,75 0,6

 

Vyvolávací doba filmů Fomapan je ve vývojce Tetenal Ultrafin Liquid při ředění 1 +20 při teplotě pracovního roztoku 20 °C tato: Fomapan 100 Classic 7,5 minuty, Fomapan 200 Creative 7,5 minuty, Fomapan 400 Action 15 minut.

Takže podle teploty vývojky jsme si vypočítali vyvolávací dobu a můžeme začít. Pomocí vhodné nálevky (trychtýře) při normálním osvětlení nalijeme do vývojnice připravený pracovní roztok vývojky (vývojnici samozřejmě neotvíráme). Poté vývojnicí několikrát klepneme o stůl (umyvadlo), aby na filmu nezůstaly vzduchové bublinky a uzavřeme nalévací otvor víčkem. Zahájíme proces překlápění vývojnice a při tom samozřejmě sledujeme čas.

Důležité je dodržení míchání resp. rytmu překlápění vývojnice. Pro filmy Fomapan překlápíme nejprve nepřetržitě prvních 30 vteřin po nalití roztoku vývojky do vývojnice a dále pak prvních 10 vteřin v každé započaté minutě až do konce vyvolávací doby. 

Po ukončení vyvolávání (resp. uplynutí stanovené vyvolávací doby) vývojku vylijeme (pracovní roztok už nevyužijeme - na případný další film si pak připravíme nový roztok) a do vývojnice nalijeme přerušovací lázeň připravenou z kuchyňského octa. Uzavřeme víčkem nalévací otvor vývojnice. Přibližně 1 minutu vývojnici překlápíme. Pokud budeme ještě vyvolávat další film, můžeme si přerušovací lázeň uschovat (připravit na další použití), jinak ji také vylijeme. Já pak ještě zařazuji jednu "lázeň" a to obyčejnou vodu z kohoutku, kterou odstraním z vývojnice zbytky přerušovací lázně, ale není to podmínka. Pak do vývojnice nalijeme rychloustalovač a ustalujeme 3 minuty. Po dobu ustalování občas překlopíme vývojnici, aby se k filmu dostala vždy čerstvá lázeň. Po ukončení ustalování nalijeme ustalovač do lahve k příštímu použití. Jak jsem říkal, rychloustalovač Foma se vyznačuje poměrně velkou trvanlivostí pracovního roztoku. Pokud není vyčerpán, vydrží mi v zásobní lahvi určitě 3 měsíce. Samozřejmě záleží na stupni jeho vyčerpání.

Ustalovač jsme vylili, vývojnici můžeme otevřít a nyní přichází důležitá fáze, kterou je závěrečné praní filmu. U tohoto bodu bych se rád chvíli zastavil. Praní není pouhým opláchnutím filmu od ustalovače, ale je to proces, po jehož dobu se zbytky ustalovače odstraňují z fotografické emulze. V případě nedostatečného praní zbytky ustalovače film po určité (krátké) době spolehlivě zničí. Chápu, že dříve, kdy byla voda z kohoutku prakticky zadarmo, se snadno řeklo perte 30 minut nebo raději déle v tekoucí vodě a dnes při tom krvácí srdce ekonomicky uvažujících ostatních členů rodiny. Přesto skutečně nezbývá nic jiného, než alespoň 20 minut v alespoň mírně tekoucí vodě film vyprat. Já to řeším tak, že film stále ještě navinutý v cívkách vývojnice (POZOR ještě ho z cívek nevyndávejte - je to velmi důležité) položím do plastového umyvadla, které moje manželka používá na praní, umyvadlo i s filmem dám do sprchy a pomalým proudem tam sprchou pouštím vodu, která v umyvadle pěkně cirkuluje. Znovu zdůrazňuji oněch 20 minut. Pro úplnost musím říci, že existuje chemie, pomocí které proces vymývání ustalovače urychlíte (zkrátíte dobu praní filmu), ale já jsem toto "chemické" vypírání zatím nepoužil a zkušenost s ním nemám.

Máme vypráno a co teď? Předně, film je stále v cívkách vývojnice. Do vymyté nádoby vývojnice kápneme několik kapek fotografického smáčedla a dolijeme dostatečným množstvím destilované vody. Do tohoto roztoku na cca 2 minuty vložíme cívky s filmem a občas s nimi zahýbáme. Teprve po uplynutí této doby můžeme opatrně rozdělat cívky, film vyjmout (pozor ať se jeho druhý konec nevyválí třeba na zaprášené podlaze) a odstranit zbytky smáčedla tak, že film protáhneme opatrně mezi prsty (pozor na prstýnek). Existují speciální kleště určené k tomuto úkonu, které jsou samozřejmě vhodnější. Pak dáme film v neprašném prostředí (např. v koupelně) uschnout. Přichytíme ho kolíčkem na prádlo na dostatečně vysoko umístěnou šňůru a nezapomeneme dát kolíček také na spodní konec filmu, neboli film zatížit, aby se během sušení nekroutil. Zase existují k tomuto účelu speciální svorky a závažíčka, ale vystačíme si i s kolíčky.

Každý fotograf by si měl vážit svých negativů a inteligentním a přehledným způsobem je ukládat. Jako nejvhodnější doporučuji archivační archy (přibližně form. A4). Jeden arch slouží vždy pro uložení jednoho filmu (pásy po 6 políčkách). Doporučuji průhledné acetátové archy. Na archy se prodávají speciální šanony. Běžně vše seženete např. ve Foto Škoda v Praze ve Vodičkově ulici. Já si archy pak čísluji a v počítači si vedu jednoduchou evidenci (číslo filmu, datum, typ filmu, obsah). Nikdy filmy nestáčejte do ruličky! To je to nejhorší, co můžete s filmem udělat. Jednak se pak strašně kroutí a hlavně prach ho poškrábe!

Ještě připomínám hlavní zásadu všech chemiků, kterou je čistota při laboratorním procesu. Ruce od ustalovače si umyjeme raději dvakrát než vůbec a totéž platí o všech pomůckách.

Jistě se vyvolání prvního filmu podařilo a příště si řekneme co dál.