ČB FILMY
Fotky, které naleznete ve fotogalerii "ČB FILMY", jsou skeny negativů. Fotografuji na střední i malý formát (6x6 cm, kinofilm). Filmy (ale i papírové fotografie) si samozřejmě vyvolávám doma sám. Vyvolání filmu zvládne každý, je to velmi jednoduché, nenáročné na prostor a vybavení. Na internetu se najdou návody, jak na to (např. Paladix-foto-on-line). Já bych se této problematice také rád na svých stránkách věnoval. Samozřejmě, že je možné předat film ke zpracování do laboratoře (např. v Praze doporučuji Foto Škoda ve Vodičkově ulici), ale popravdě řečeno se tím potírá jedna z charakteristických vlastností klasické čb fotografie, kterou je variabilita zpracování. Naopak pokud bychom se bavili o barevných negativních nebo inverzních filmech a jejich vyvolávání, pak vzhledem k nutnosti dodržení standardního postupu, profesionální laboratoř více než doporučuji.
Ke skenování negativů používám skener EPSON PERFECTION 4990 photo, se kterým jsem velmi spokojen. Je to již postarší přístroj, který v době, kdy byl uveden na trh (rok 2005) patřil ke špičce amatérských skenerů (48bitová barevná hloubka, max. rozlišení 4 800 dpi). Proč skenuji klasické čb filmy a místo toho raději nepřevedu digitální fotku do čb škály? Popravdě řečeno se domnívám, že digitální čb fotce něco chybí. Především je to typické filmové zrno, které paradoxně v době, kdy jsem s focením jako malý kluk začínal, se snažili všichni fotografové všemožnými ultra jemnozrnnými vývojkami minimalizovat. Dnes zrno, přiměřené dané fotografii, patří k výtvarnému výrazovému prostředku. Na tom je vidět, jak se s dobou mění i náhled na to, co je a není pěkné. Zrno lze samozřejmě do digitální fotografie "přidat", ale to už není ono a já vůbec jsem příznivcem digitálních úprav jen v nezbytně nutné míře.
Ještě bych se asi měl zmínit, jaké čb filmy používám. Jako kluk jsem samozřejmě začínal s naší Fomou, protože to jednak ani jinak v podstatě nešlo a hlavně mému focení tehdy naprosto dostačovala. Mnohem později jsem přešel na Ilford, kterému jsem byl dlouho věrný. Používal jsem především filmy s tzv. tabulárními krystaly typu (Ilford - Delta). Filmy s těmito krystaly se vyznačují právě tím malým zrnem, což se projeví u větších zvětšenin a při skenování. V současnosti jsem se vrátil k naší Fomě, která prakticky s Ilfordem patří k největším světovým výrobcům klasických čb materiálů. Především používám film Fomapan 200 Creative.